Een ogenblik geduld a.u.b.

IkPas: cijfers alcoholgebruik

author: Karla Kuiperij
Tijdens de vastenperiode - 26 februari tot en met 6 april – is de tweede campagneperiode van IkPas. In het kader van deze campagne is op de IJssellandScan de tegel ‘IkPas’ aangemaakt, met alcoholcijfers van de regio IJsselland. 

IkPas
IkPas is een jaarlijks terugkerende actie, die wordt georganiseerd door Stichting Positieve Leefstijl met ondersteuning van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Onder de paraplu van IkPas voeren gemeenten, GGD’en, Verslavingszorg en een groeiend aantal bedrijven door het hele land de actie lokaal en regionaal uit.

 

Twee IkPas-campagnes
Na een geslaagde 30-dagen-campagne (Dry January) met een recordaantal aan deelnemers, start op 26 februari de 40-dagen-campagne. De succesvolle campagne waarmee afgelopen jaren deelnemers in de vastentijd hun alcoholgebruik op pauze zetten. Ook in IJsselland kunnen mensen de uitdaging aangaan en 40 dagen geen alcohol drinken. Ze kunnen zich aanmelden via ikpas.nl.

 

Resultaten campagne
Tijdelijk je alcoholgebruik op pauze zetten zorgt ervoor dat je zicht houdt op de functie van alcohol in je leven, dat je je ook op langere termijn beter voelt en minder alcohol drinkt. IkPas-deelnemers merken verschillende positieve effecten van het op pauze zetten van hun alcoholgebruik. Het bespaart geld, je krijgt een betere huid, het is goed voor je organen en het heeft een positief effect op hoe je je voelt. Niet alleen tijdens de campagne: meer dan de helft van de deelnemers voelde zich ook na zes maanden lichamelijk én mentaal fitter. Bovendien sliep bijna 45% structureel beter. Uitgebreide informatie over alle resultaten van 2019 kun je vinden op ikpas.nl/onderzoek.

 

Regionale cijfers alcoholgebruik
Op de IJssellandScan is een zogenaamde ‘tegel’ aangemaakt met cijfers over IkPas en alcoholgebruik. Zo staan er onder andere cijfers over alcoholgebruik onder verschillende leeftijden en cijfers over binge drinken, overmatig drinken,  afspraken over alcoholgebruik met ouders en houding van ouders. 

 

Bekijk de tegel ‘IkPas – Alcohol’.

 

(Foto: campagnebeeld IkPas.nl)